Durf eens anders tegen de dingen aan te kijken!
Wie deze tunnel kent weet dat hij midden in een grote stad ligt. Hij is onderdeel van een drukke verkeersroute, de verbinding tussen het centrum en zuiden van de stad. De gekozen invalshoek van de fotograaf geeft een bijzondere, andere, blik op de ingang van de tunnel.
Maar is hier nu sprake van tunnelvisie? Zijn er buiten het gezichtsveld andere mogelijkheden om het zuiden van de stad te bereiken? Of is er juist sprake van focus? Het doel is bepaald en het middel om er te komen ook. Zonder afleidende factoren.
Als ondernemer hebben we, bewust of onbewust, dagelijks met deze afwegingen te maken. We gebruiken verschillende middelen om tot een product of dienstverlening te komen. Sommige dingen doen we volgens een vast patroon. Gewoon omdat dat al jaren zo is. En soms wordt je ineens gedwongen om naar andere opties te kijken omdat de oude ‘route’ niet (meer) beschikbaar is. Dat kan vervelende consequenties hebben en er zijn genoeg voorbeelden van grote bedrijven die aan tunnelvisie ten onder zijn gegaan.
Voorkom tunnelvisie door geregeld het blikveld te verruimen. Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn. Bezoek bijvoorbeeld eens een netwerkbijeenkomst in de buurt en praat met mede ondernemers over de oplossingen die zij gebruiken òf aanbieden. Mooie voorbeelden van anders naar de dingen kijken vind je hier: http://omdenken.nl/plaatjes
Bekijk je tools en werkprocessen eens kritisch. Zijn die wel optimaal of zijn er inmiddels betere alternatieven? Voor mijzelf was dat bijvoorbeeld reden om op een gegeven moment over te stappen van Windows naar OS X, Acces in te ruilen voor Filemaker en, al heel lang geleden, Internet Explorer voor Firefox.
Bedenk vandaag eens welke alternatieven er voor jou zijn. Ik ben erg benieuwd naar voorbeelden.
Oh ja… Hou er alvast rekening mee dat deze Maastunnel in Rotterdam vanaf zomer 2017 twee jaar lang gerenoveerd wordt en alleen richting het noorden beschikbaar is.
Er is gelukkig nog voldoende tijd om naar de alternatieven te kijken!